torsdag 31 juli 2014

Månadsrapport Juli 2014

Nu när vi går in i vår sista månad i Spanien är det dags att summera den gångna månaden. En månad som har varit intressant. Det blev klart att jag ska flytta till Irland och dessutom har jag haft familj på besök i två veckor. Det har varit fullt hus hemma samtidigt som jag har haft fullt upp med att göra klart med det nya jobbet och flytten.

Kapital



Ekonomiskt sett har juli varit en bra månad. Kapitalet steg med 34 000 kr varav 16 000 kr var sparpengar från lönen och resterande från värdeökningar och kursförändringar. Mitt totala kapital är just nu 256 000 kr, vilket betyder att jag har ökat kapitalet med över 22 000 kr i snitt per månad iår. Klart över mitt mål för hela året, men det beror till stor del på värdeökning. Sparandet har stått för ungefär 15 000 kr per månad, och efter flytten hoppas jag kunna få upp det till över 22 000 kr per månad.

Portfölj



Portföljvärdet är uppe i cirka 205 000 kr efter månadens insättning. I måndags inhandlades 450 aktier i Vardia Insurance Group á 29 NOK per aktie och utgör 7.7% av portföljen. Ett bolag som jag såsom många andra har haft ögonen på, ett hett bolag i bloggosfären. Jag hade hellre köpt mer stabilitet men eftersom jag inte ser köpvärde i några andra bolag på min bevakningslista så föll valet för första gången på Vardia. Protector har en kraftig övervikt på grund av att aktien har gått upp över 70% sedan köp. Detta kommer sakta men säkert återgärdas med varje månads investering framöver, förutsatt att Protector inte går upp ännu mer.

Avkastning


I och med inköpet av Vardia föll mitt YOC ner till 5.36% vilket är strax under mitt mål om 6%. Min uppskattning är dock att detta kommer öka efter ett par år då Vardia och Citigroup kommer att börja dela ut och dessutom ser Protector ut att höja utdelningen ganska bra nästa år.

En helt ok månad i ett helt ok år. Kapitalet har passerat en kvarts miljon och stiger med bra fart upp mot den första miljonen. Nästa månad kommer bli spännande då vi kommer sälja vår bil och casha ut min pension från förra jobbet, dessutom förväntar jag mig att få tillbaka inkomstskatten jag har betalt här sedan 1 juli. Hur detta kommer att spela ut ska bli intressant att se, så på återseende!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar