torsdag 2 maj 2013

Vem är jag?

Först av allt vill jag hälsa er välkomna hit! Hoppas att ni kommer att finna min blogg väl. Man kan väl säga att jag är en mångsysslare som har intresse för det mesta som handlar om att njuta av livet. Tidigare i mitt liv har jag levt för dagen och tagit allt som det kommer. Jag har en väldigt hög toleransnivå och låter alla i min omgivning få leva sitt liv som de vill. 

Jag har tre stora intressen i mitt liv. Design, odla min egen mat och ekonomi. Att jag skulle bli en designer visste jag redan sen barnsben, men de två sistnämnda engagemangen har tillkommit det senaste året. Därför tänkte jag att denna bloggen skulle handla om dem.

För ungefär 3-4 år sedan lämnade jag den kalla norden och bosatte mig i södra Spanien. Här levde jag ett gott semesterliv och tog var dag som den kom utan en direkt plan i livet. Pengarna tog vanligtvis slut en vecka innan nästa lön och trots att jag hade en helt ok lön så lyckades jag inte spara ett öre. För över två år sedan träffade jag min flickvän och sedan dess har mitt liv gått från helt ok till fantastiskt. Den injektionen av energi och motivation som hon gav mig har resulterat i att jag har fått ett riktigt drömjobb och jag dubblade min lön på mindre än ett år.

När jag plötsligt hade en dubbelt så hög inkomst, medan min livsstil i stort sett var den samma, hade jag plötsligt väldigt mycket pengar över. Jag började då fundera på vad jag skulle göra med pengarna. Min banks bästa alternativ var en sparränta på 0,1%. Och jag kunde knappt hitta något bättre, tills jag började läsa om aktier, obligationer och fastigheter. Jag laddade ner över 20 ljudböcker, började följa massvis av bloggar och blev medlem på ett antal diskussionsforum. Nu känner jag att jag har en bra koll på hur det här fungerar, jag har lärt mig att hitta rätt i årsredovisningar, och har skrivit en affärsplan för att investera i fastigheter. 

Ett annat intresse som jag har utvecklat här nere i solen är att odla mina egna grönsaker. Jag började förra året med tomater, paprika, gurka, kryddor och örter. Det gick helt ok och jag känner att detta året kommer bli ännu bättre eftersom jag lärde mig mycket i fjol. Det var när jag planterade mina tomater som jag kom på idéen till denna bloggen.

På återseende!

4 kommentarer:

  1. Väldigt bra skrivet. Jag tycker du har en fantastisk inställning till livet. Det där med att odla eget är ett intresse även för mig. Mat och vin är mig varmt om hjärtat och jag har stora planer på att göra något riktigt kul av detta om några år när det är tänkt att vi ska flytta till medelhavet.

    Lycka till och blogga på nu. Jag vill följa med på din resa. Lägger till din blogg i min blogglista så hoppas jag att du får lite besökare.

    ägamintid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du hittade hit! Jag har följt din blogg ett bra tag och det känns som att vi har liknande syn på livet i det stora hela. Jag hoppas att ni flyttar ner till värmen och börjar odla grönsaker ni med, människan är gjord för att leva i varmare breddgrader! :)

      Tack för att du la till bloggen på listan, jag hoppas att jag kan hålla en bra nivå och kontinuitet framöver.

      Radera
    2. Ja, vi siktar på Italien om några år. Vi har våra favoritställen där. Klimatet, maten, vinet, kulturen, folket, fotbollen. Ja, allt som är värt att leva för.

      Där ska vi ha ett hus med en trädgård där vi också kan odla våra egna grönsaker och frukter.

      Vi hörs vidare

      ägamintid

      Radera
    3. Ja, Italien är en personlig favorit! Jag satt precis och tittade på Genoa - Inter. De vet verkligen hur man lever, vilken fantastisk matkultur de har! Jag har faktiskt många italienska och grekiska vänner här i Spanien, så ibland känns det nästan som jag bor där.

      Klimatet för att odla är fantastiskt, och känslan av att vara nästan självförsörjande med mat är nästan oslagbar.

      Radera