tisdag 7 maj 2013

Att skapa en pengamaskin


Ekonomiskt oberoende är ett ganska suddigt begrepp. Det kan betyda helt olika saker för olika personer. För mig betyder det att jag har en passiv inkomst som täcker mina utgifter och lite till. Just nu har jag 8 500 kr i levnadskostnad och andra utgifter varje månad, jag sparar 1 000 kr till mitt resekonto och sätter undan 13 000 kr till investeringar jag har avsatt en marginal på 2 000 kr varje månad ifall något oförutsett händer tills det att jag har en stabil buffert. 

Tanken med mina investeringar är att skapa en pengamaskin genom att köpa tillgångar som producerar pengar. Mitt viktigaste krav på investeringarna är att de inte ska förlora pengar, därför krävs det att jag noga analyserar och utvärderar alla potentiella tillgångar. Min plan är att skaffa mig en stabil aktieportfölj, flera hyresfastigheter och vara likvid med ett visst kapital ifall det marknaden kraschar och ger tillfälle till bättre investeringsmöjligheter. Alla pengar som mina tillgångar producerar köper jag nya tillgångar för, på så sätt får jag en snöbollseffekt och pengarna ackumuleras. Just nu är jag i uppstartfasen och bygger kapital så gott jag kan, vilket kan tyckas långsamt och tråkigt. Nu längtar jag efter nästa lön så att jag kan spara så mycket som möjligt. Jag sparar in på så mycket jag kan, men glömmer samtidigt inte bort att njuta av livet som det är.

Men nu till hur jag ser på begreppet ekonomiskt oberoende. När jag har följande känner jag att jag är ekonomiskt oberoende:

  1. Jag kan göra vad jag vill när jag vill
  2. Jag kan resa runt i världen flera gånger om året
  3. Jag vill ha ett fantastiskt kök 
  4. Jag vill odla min egen mat i större skala
  5. Jag kan spendera mycket tid med familj och vänner

När jag har allt detta känner jag att det inte saknas något i mitt liv. Jag bryr mig inte alls om statusprylar och den senaste telefonen/bilen/trenden. Det som är viktigast för mig är ofta de små sakerna ofta gratis, som vänskap och upplevelser. Att kombinera dessa saker med att ta hand om mina fastigheter och eventuella företag skulle vara mitt drömliv.

Vad betyder ekonomiskt oberoende för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar