onsdag 22 maj 2013

Fast i ett dyrt kontrakt


Vi har ganska få utgifter i vårt hushåll. Vi har endast de nödvändigaste såsom hyra, el, vatten, försäkring, internet och mobiltelefon. Utöver det betalar vi för mat och transportkostnader. Nu när vi har flyttat har jag bytt internetleverantör och fick tre gånger så snabbt internet för 10 euro mindre varje månad, vattnet kommer också att bli billigare och elen kommer vara ungefär samma som nu. Men den stora utgiften jag har är min mobiltelefon. För lite över ett år sedan skrev jag (dumt nog) på ett tvåårskontrakt med spanska vodafone som jag trodde skulle kosta 50 dyra euro i månaden. Det visade sig dock att det kostar ungefär 70 euro varje månad. 

Nu har jag, genom arbetskamrater, hittat ett identiskt kontrakt till det jag har som kostar runt 10 euro i månaden helt utan bindningstid. Dock kostar det 300 euro att bryta kontraktet och ungefär 120 euro att låsa upp telefonen. Men över tid kommer jag att spara pengar på detta.

Om jag stannar med vodafone kommer jag att betala ungefär 700 euro över 10 månader.

Om jag byter leverantör kommer jag att betala 300 + 120 + 100 = 520 euro över 10 månader.

Skillnaden blir 180 euro, vilket är en ganska stor skillnad fast än kostnaden att ta sig ur kontraktet. Jag ska försöka hitta ett billigare sätt att låsa upp telefonen.

Det finns ganska mycket pengar att spara genom att byta leverantör. För mig är mobilen det sista jag kan byta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar