tisdag 14 maj 2013

Att sätta upp mål


De flesta av oss har hört otaliga gånger hur viktigt det är att sätta upp mål. Utan mål vet vi inte vad vi ska fokusera på och det mesta vi gör är planlöst. Jag älskar att sätta upp mål, men ibland är det svårt att veta vad jag egentligen vill och ibland kan mina drömmar kännas omöjliga att nå. Jag tror det är viktigt att kunna tro på att målen vi sätter upp är utförbara. Mål behövs också uppdateras, ibland kan vi sätta ett mål men på vägen har vi lärt sig saker som gör att målet kanske ändras. Bara vi har ett mål så att vi utvecklas i rätt riktning så är det ett plus. 

Det gäller att veta vad man vill i slutändan. När är du helt nöjd med ditt liv? Mina absoluta mål är att:

1. Pengar ska jobba för mig, inte tvärt om. 
2. Jag äger ett hus vid Medelhavet med ett utomhuskök och stor trädgård. 
3. Jag reser med min familj 3-4 månader om året. 
4. Jag är helt frisk och kry. 

Sen delar jag upp målen i delmål eller milstolpar, som t.ex:

1. Jag ska spara X antal kronor i månaden.
2. Jag ska träna X antal timmar i veckan.
3. Jag ska skaffa X antal nya vänner i år.
4. Jag ska ha X antal kronor i utdelning i år.

Det som är bra med milstolpar är att målen känns närmare och man får ett svar på att man verkligen har uppnått något vilket ökar motivationen. Jag tänkte sätta mig ner i helgen och damma av mina mål. Det var ett tag sen jag uppdaterade dem och mycket har ändrats i mitt liv sen dess. 

Sätter ni upp mål? Har ni många mål eller få, vilket sätt fungerar bäst för er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar