söndag 12 maj 2013

Storkok


Jag älskar att laga mat och jag lär mig mer än gärna att laga nya rätter. Jag unnar mig att använda bra naturliga råvaror och att laga mat till andra människor är det jag tycker om mest. Men när det kommer till att laga mat till mig själv brukar jag inte krångla till det. Sedan jag började att spara pengar slutade jag också att äta ute och tog istället med mig matlåda varje dag. Nu lagar jag storkok varje söndag till fem matlådor som jag stoppar in i frysen. Det blir oftast billiga och enkla rätter som en kycklinggryta med ris, pastasallad eller en spansk rätt "Lentejas con Chorizo" (linser med chorizo) som är ungefär som en tjock ärtsoppa fast med linser. Dessa rätter är enkla att massproducera och det krävs inte så mycket tid att laga, vilket höjer motivationen att ställa sig på söndagseftermiddagen och laga mat som man inte ska äta förrän dagen efter. 

Linssoppan har blivit en riktig favorit, med bara fyra ingredienser (linser, lök, chorizo och bacon) är den riktigt billig men innehåller mycket fibrer och man står sig hela dagen på en liten portion. Den ser inte så trevlig ut men är god och dessutom får man pluspoäng av sina spanska arbetskamrater. ;)

När jag åt ute varje dag spenderade jag ungefär £6 om dagen, nu är den kostnaden nere under £1, vilket blir en bra peng under ett helt år.

Vi bakar även vårt eget bröd, vilket är mycket godare än vad man kan köpa här i Spanien. Det blir mest frallor men även hönökakor och pitabröd. Det tar faktiskt inte så lång tid när man väl har fått in vanan.

Det känns faktiskt inte som att vi sparar in på maten alls, vi känner att vi äter lyxigare än någon annan vi känner för att vi vet var all mat vi äter kommer ifrån och att det är bättre kvalité.

Hur gör du med din mat? Har ni några bra tips till en billig matlåda?

2 kommentarer:

  1. hej.
    att göra mat/baka sparar man en hel del på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Silverglans, kul att du läser bloggen! Ja, man kan spara en hel del på att göra det själv, är det något som du också gör?

      Radera