torsdag 9 maj 2013

Flytt på gång

Vi har ett citronträd på bakgården
Efter nästan två år i vår nuvarande lägenhet är det dags att flytta närmare jobbet och närmare stan. Vi kommer att spara mycket i transportkostnader på detta och vi kommer att bo mycket bekvämare. Dock gick hyran upp med 200 euro per månad, vilket inte är optimalt (liknande hus runt om hyrs ut för 1 000 - 1 500 euro i månaden, vi fick vårt för 850). Det medför att jag inte kan spara lika mycket som jag har beräknat. Dock kommer vår livskvalité att höjas och vi kommer bo bland människor vi känner bra, tillgång till en pool och padel-bana (en variant av tennis) samt nära till stranden, så vi har många aktiviteter som är helt gratis vilket känns bra. Dessutom har vi ett citronträd på bakgården. Här följer hela mitt resonemang för flytten:

Fördelar

Nära till jobbet
Nära till vänner
Nära till affär
Nära till strand
Vi delar samma pool med många av våra vänner
Vi delar padel-bana med många av våra vänner
Bättre el (vi har för hög spänning i vår nuvarande lägenhet)
Bättre internetleverantör (vi har riktigt dåligt internet till överpris)
Bättre möbler (allt hyrs möblerat här)
Ett riktigt kök
Privat Garage

Nackdelar

Högre hyra
Sämre utsikt

I det stora hela så tror jag att vi kommer att må bättre av denna flytt. Vi kommer att spara sammanlagt 30-40 minuter bilfärd per dag vilket jag kommer att uppskatta enormt mycket även om min bil knappt drar något bensin så kommer vi spara på det också. 

2 kommentarer:

  1. Hej! Verkar vara en bra blogg! Spännande att läsa om dina framsteg! Du pratar om köp av hyreshus.. men du har inte funderat på att köpa en lägenhetistället för att hyra? Ett annat alternativ vore ju att köpa ett mindre hyreshus där du själv bodde i en del och hyrde ut resten..? Mvh O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej O! Tack för din kommentar, roligt att se att fler och fler hittar hit! Jag tänkte först på att köpa en lägenhet, men det är högre avkastning på ett helt hyreshus och det kommer att gå fortare att ackumulera kapitalet på så sätt. Men precis som du säger så är det idealiskt för mig att köpa en mindre fastighet och själv bo i en av lägenheterna.

      Åter igen, riktigt kul att du hittade hit! Jag hoppas att jag kan tillföra något till bloggosfären! :)

      Radera