söndag 12 maj 2013

Ny månadsbudget


I och med att vi ska flytta under veckan som kommer behöver vi organisera vår månadsbudget en aning. Denna budget avser mina kostnader och sparande medan min flickvän har en egen budget för närvarande. Tanken är att vi ska börja ett gemensamt sparande efter detta årets slut eftersom hon har en del krediter som hon behöver komma ikapp med ganska snabbt. Från och med november i år kan vi öka takten på vårt sparande. 

Min budget ser ut som följande (Jag arbetar för ett brittiskt bolag och får min lön i Pund, bor i Spanien och spenderar pengar i Euro och sparar i Sverige i SEK):

Utgifter
Boende (hyra, el, vatten, internet och telefon): £450
Mat: £250
Transport: £100
Övrigt: £100

Sparande
Buffert: £100
Resor: £100
Investera: £1 000

Detta innebär att jag sparar runt 57% av min inkomst och det finns inte mycket till marginal. Vi behöver dock inte så mycket mer utan vi lever gott med dessa utgifter. Vi handlar nästan all vår mat på marknaden från lokala bönder/fiskare/slaktare/uppfödare. Vi lagar storkok varje söndag och tar med oss matlåda till jobbet, vilket är både nyttigare och billigare än att äta ute. 

Jag känner att spartakten går lite långsamt och jag vill gärna öka våra inkomster. Vi har ett par idéer hur vi ska göra det, men de har inte kommit längre än till planeringsbordet. Om pundets värde går upp till 2006 års nivåer, vilket är väldigt otroligt, blir mitt totala månadssparande 18 000 kr istället för drygt 12 000. Så jag ser gärna att kronans värde sänks och pundets värde höjs. Jag tror inte att ni håller med mig. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar