tisdag 24 juni 2014

Hur mycket pengar behöver jag för att sluta jobba?

Att leva av en passiv inkomst och säga upp sig är en dröm för många. För mig har det alltid varit en dröm. Att kunna vakna upp varje dag utan måsten och att kunna tillägna all vaken tid till saker som är roligt hade varit otroligt. Att kunna skaffa en familj och att ägna åt att vara med barnen att se dem växa upp, se hur de utvecklas och verkligen ge dem all tid man har. Att kunna jobba med roliga projekt för skojs skull, utan att behöva göra det för att någon betalar för det, utan någon som bestämmer slutresultatet.

Men hur mycket pengar behöver jag egentligen för att säga upp mig och börja leva?

Först och främst behöver vi sätta upp en budget för utgifter. Just nu ligger mina utgifter på ca. 12 000 kr per månad (144 000 kr per år). Detta inkluderar hyra, alla räkningar, mat, transport och övriga inköp. Det är så lågt jag har kunnat pressa ner på alla planer förutom hyran utan att sänka min bekväma levnadsstandard. Alla matinköp är numera planerade och bilen används mer sällan.

Nästa steg är att estimera avkastning på kapitalet. För att ha en god marginal räknar jag med att få 4% avkastning (utdelning) på mina aktier trots att den just nu ligger på 5,88%. Då krävs det alltså 3 600 000 kr för att täcka mina utgifter.

Sen har vi saker som inflation och sparande att ta hänsyn till. Jag vill ju inte att värdet ska minska och vill ju gärna att utdelningarna ska öka. Därför sätter jag av 20% av utdelningarna till återinvestering, vilket leder till att det krävs inkomster på 180 000 kr per år.

Alltså behöver jag investera minst 4 500 000 kr för att säga upp mig och fortsätta investera.

Detta täcker enbart mina utgifter och inte en framtida familjs (om vi inte flyttar till Indonesien). dock vet jag inte hur utgifterna kommer att se ut i en sådan situation, så att uppskatta det just nu kan jag inte, men jag är helt övertygad om att det går att leva väl på det dubbla, det vill säga 9 000 000 kr i en familj på fyra personer. Det hade gett 30 000 kr i månaden, vilket jag anser är bra nog för att leva bekvämt förutsatt att man planerar sina utgifter väl.

I min nuvarande spartakt kommer jag nå 4 500 000 kr om 14 år och 9 000 000 kr om 22 år. Mitt mål är dock att skaffa ett nytt jobb och spara över 10 000 kr mer i månaden inom ett år. I det fallet kommer det ta 9 respektive 16 år. Om min flickvän börjar spara 40% av sin inkomst och jag får ett bättre betalt jobb tar det 8 respektive 13 år.

Sen kan allting hända på vägen åt båda hållen, vi kan få oväntade utgifter, vi vill köpa ett hus i framtiden, men vi kan också få oväntade inkomster. Jag har redan nått mina sparmål som jag satte upp för 2014 på bara sex månader och jag hoppas att kunna dubbla dem innan årsskiftet.

Nu vill jag höra era tankar! Hur mycket pengar behöver ni för att lämna in brevet på chefens skrivbord?

1 kommentar: