söndag 29 juni 2014

Månadsrapport Juni 2014

Ännu en bra månad har flytit förbi. Den har fört med sig utdelningar, en otrolig värdeökning på mina aktier och en bra nivå på sparandet från lönen trots att jag har rest hem till Sverige i en vecka för att hälsa på familjen.

Kapitalet ökade 28 000 kr från Maj
Sedan förra månaden har kapitalet ökat 26 000 kr som ett resultat av sparande, utdelningar och värdeökning. Mitt kapital är uppe i 222 000 kr vilket innebär att jag har passerat 200-gränsen. Nästa milstolpe blir halvmiljonen.

Ett av mina mål för 2014 var att öka mitt kapital med 120 000 kr. Detta har jag klarat på bara sex månader vilket är helt otroligt. Tack vare extra sparsamhet, löneöknng, bonusar från jobbet, diverse frilansjobb och framför allt en värdeökning på över 25% har jag lyckats nå målet i första halvlek.



Som ni ser ovan ligger jag i framkant med 64 000 kr över mitt mål. Det kanske är på sin plats att se över mina mål inför nästa år? Jag hoppas att jag kan forsätta på detta spåret och öka kapitalet än mer. Värdeökningarna bryr jag mig inte mycket om och är inget jag kan kontrollera. För min del får de gärna sjunka eftersom jag köper aktier varje månad. Det jag lägger större vikt vid är…

Avkastningen som är uppe på över 8 500 kr
Största delen är såklart aktierna med en direktavkastning på 5,88%. Jag har också flyttat 80% av min buffert till HoistSpar med en ränta på 2,05%. Detta innebär att min passiva inkomst ligger på 8 557 kr om året.

Det känns otroligt inspirerande att se hur kapitalet och avkastningen växer och att det till och med går bättre än väntat. Jag kommer fortsätta på samma sätt resten av året för att se om jag kan dubbla mitt mål och öka kapitalet med 240 000 kr. Om det blir verklighet eller ej återstår att se.

Ha en trevlig helg och lycka till i Juli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar