måndag 6 maj 2013

Sommarens grönsaker


Förra året odlade jag för första gången mina egna grönsaker. Det var otroligt lärorikt och jag gjorde många misstag, även om jag lyckades producera tomater, gurka, paprika och diverse örter. Nu har jag lärt mig från misstagen och har förfinat min process inför detta året. Precis som när man investerar gäller det här att göra ett bra grundjobb (jord), man behöver en bra jord och bra plan för hur man ska få dem att växa (gödsel och näring).

Anledningen till att jag började odla är att jag inte vet hur grönsakerna jag köper i affären odlas. Det kan mycket väl vara så att det tillsätts kemiskt framställt gödsel, vilket jag anser vara samma sak som att äta kemiska grönsaker. Därför odlar jag 100% organiskt.

För att grönsakerna ska trivas och växa bra behöver de en bra kombination av kväve, fosfor och kalium. Jag framställer detta själv genom att kompostera köksavfall som innehåller dessa ämnen. I år ska jag även testa att göra ett slags kompost-té genom att blanda kompostjord med vatten och tillsätta melass, en tjock substans som utvinns från sockerrör, det kallas för sockerrörshonung här nere. Melass kombinerat med syre bidrar till en väldigt trivsam miljö för mikroorganismer, vilket är otroligt bra för mina växter. Sen tillsätter man syre via en akvariepump eller liknande. Efter ett par dagar har man ett perfekt flytande organiskt gödsel som man sedan blandar med vattnet i vattenkannan. 

Det känns som att det kommer bli en bra grönsakssommar och jag kommer förmodligen att begå fler misstag och lära mig ännu mer i år. 

Odlar ni något där hemma?

2 kommentarer:

  1. Jag har precis börjat odla lite - av samma anledningar som du, jag vill ha koll på det jag äter och inte äta kemikalier. Det jag började med vad kryddor, för att lära mig, och ska öka hela tiden. Tycker det är riktigt kul, även om jag är beredd på att jag kommer att misslyckas många gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Magnus! Vad skoj! Klarar du att odla kryddor klarar du nog resten också! Jag tror tricket ligger i att ge dem rätt "mat" en bra blandning av näring i jorden är det viktigaste för att få ett lyckat resultat. Vad har du planterat hittills?

      Radera