fredag 21 juni 2013

Dålig fart på bloggen

Den senaste tiden har det varit otroligt dålig aktivitet på bloggen. Det beror på två saker. En bil som gick sönder och en internetleverantör som bråkar.

För två veckor sen gick min gamla Renault Clio från 1998 ur tiden och är nu på väg till skroten. Det innebar utgifter för bärgningsbil och en mekaniker som fick ge sin diagnos: Kamremmen gick av och förstörde cylindrarna. 

Eftersom vi är beroende av en bil började jakten på en ny. Eftersom jag vill ha en problemfri, billig bil med så lite omkostnader som möjligt landade jag på en Toyota Aygo från 2006 med bara 5 600 mil på klockan. Med bara 1.0 liter, 68 hästar och tre cylindrar så behöver jag inte tanka så ofta, dessutom är den i den billigaste försäkringsklassen.

Priset landade på 33 000 kr, vilken är ett riktigt bra pris för denna bilen. Till det tillkom runt 3 000 kr för ett års försäkring.

Mitt andra dilemma denna månaden är internetleverantören, som har monopol i området där jag bor. Tydligen har den forna hyresgästen i lägenheten där jag bor en stor skuld till dem och därför har jag problem att skaffa ett nytt kontrakt. De vill nu att jag ska betala skulden, vilket är absurt. Så jag får återkomma med uppdateringar om detta när jag har bråkat med dem ett tag till.

I och med alla dessa händelser så fick sig privatekonomin en känga. Jag köpte dock bilen utan lån och utan att röra aktieportföljen vilket jag uppskattar.


Nu väntar en vecka med pappersarbete och spansk byråkrati. Hur ska ni spendera er vecka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar